السؤال: بعض المصالح الخاصّة توجب على عمالها البقاء يوم الجمعة للمداومة في مؤسّستها فهل يصلّون ظهرا أم جمعة؟ وإن كان الأول فهل يجب أن يصلّوها جماعة؟
الجواب: الحمد لله ربّ العالمين والصلاة والسلام على من أرسله الله رحمة للعالمين، وعلى آله وصحبه وإخوانه إلى يوم الدين، أمّا بعد:
فاعلم أنّ صلاة الجمعة فرض عين على المسلم الحرّ العاقل البالغ المقيم القادر على السعي إليها الخالي من الأعذار المبيحة للتخلف عنها باتّفاق، لقوله تعالى: }يَاأَيُّهَا الّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُوْدِيَ لِلصَّلاَةِ مِن يَومِ الجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللهِ وَذَرُوا البَيْعَ، ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ﴾[الجمعة 9] ولقوله صلى الله عليه وسلم:"لينتهينَّ أقوامٌ عن وَدْعِهم الجمعات، أو ليختمنَّ الله على قلوبهم ثمّ ليكونُنَّ من الغافلين"(١) ولقوله صلى الله عليه وسلم:"من ترك ثلاث جُمَعٍ تهاونا بها طبع الله على قلبه"(٢) هذا، والجمعة تصلح تأديتها في جميع الأماكن سواء في مصر أو قرية أو مسجد أو أبنية بلد، أو الفضاء التابع لها، فالجمعة من جنس الصلوات إجماعا، فهي لا تختص بحكم غيرها إلاّ ما استثناه الدليل، لقوله صلى الله عليه وسلم: "وجعلت لي الأرض مسجدا وطهورا"(٣)، وقد كتب عمر بن الخطاب رضي الله عنه إلى أهل البحرين :"أن جمعوا حيثما كنتم"(٤) وهو شامل لكلّ الأماكن حتى أهل المياه على نحو ما صحّ الأثر عن صحابة رسول الله صلى الله عليه وسلم.
فإن تعذّر إقامتها لسبب أو لآخر، فقد تقدّم أنّ من شرط وجوب الجمعة أن يكون الساعي لها خاليا من الأعذار المبيحة للتخلّف عنها، وفي الجملة كلّ من تلحقه مفسدة أو مضرة عند السعي إليها فهو معدود من أهل الأعذار عملا بقوله صلى الله عليه وسلم:"من سمع النداء ولم يجبه، فلا صلاة له إلا من عذر"(٥) والعذر المتمثل في المشقة والحاجة والضرورة الذي هو سبب الرخصة أمر إضافيّ نسبيّ لا أَصْلِي يرجع تقديره إلى اجتهاده الشخصي ووسعه وطاقته الخاصّة وهو موكول إلى دينه وإيمانه وورعه وتقواه في اعتباره، فكلّ مكلّف فقيه نفسه في الأخذ بالرخصة ما لم يجد فيها حدًّا شرعيا فيقف عنده.
وتتميماً للفائدة فإنّ الحديث السابق يفيد –أيضا- أنَّ من شرط وجوب الجمعة والجماعة سماع النداء، وهو شامل بالضرورة المتواجد خارج البلد فضلا عمن بداخله، والاعتبار في سماع النداء أن يكون المؤذن صيتاً، والأصوات هادئة والرياح ساكنة، والعوارض منتفية.
هذا، وممّا تقرر فقهاً، أنَّ من لا تجب عليه الجمعة ولم يحضرها يصلّيها ظهرا.
والعلم عند الله تعالى، وآخر دعوانا أن الحمد لله ربّ العالمين، وصلى الله على محمد وعلى آله وصحبه وإخوانه إلى يوم الدين.
١- أخرجه مسلم كتاب الجمعة: باب التغليظ في ترك الجمعة، والدارمي كتاب الصلاة: باب في من يترك الجمعة من غير عذر، والبغوي في شرح السنة كتاب الجمعة: باب وعيد من ترك الجمعة بغير عذر، من حديث أبي هريرة رضي الله عنه.
٢- أخرجه أبوداود كتاب الصلاة :باب تفريع أبواب الجمعة: باب التشديد في ترك الجمعة، والترمذي كتاب الجمعة: باب ما جاء في ترك الجمعة من غير عذر، وابن ماجة كتاب إقامة الصلاة و السنة فيها، باب فيمن ترك الجمعة من غير عذر، وأحمد (3/424-425)، وابن حبان كتاب الصلاة: باب صلاة الجمعة رقم (2775) من حديث أبي الجعد الضمري رضي الله عنه، والحديث صححه الشيخ الألباني في صحيح الترغيب والترهيب (727).
٣- أخرجه البخاري كتاب الصلاة: باب جعلت لي الأرض مسجدا وطهورا، ومسلم كتاب المساجد ومواضع الصلاة عن جابر رضي الله عنه.
٤- أخرجه ابن أبي شيبة : باب من كان يرى الجمعة في القرى وغيرها، قال الألباني في الضعيفة (2/318): إسناده صحيح على شرط الشيخين
٥- أخرجه ابن ماجة كتاب المساجد والجماعة: باب التغليظ في التخلف عن الجماعة، وابن حبان كتب الصلاة: باب فرض الجماعة والأعذار التي تبيح تركها، والحاكم كتاب الصلاة(1/363)، وانظر الإرواء (2/337)، تمام المنة (367)، صحيح الترغيب والترهيب (1/301) رقم (436).
The question:
Some private services impose upon their workers to remain in their institutions continuously on Fridays. Should they perform Ad-Dhuhr (noon prayer) or Friday prayer? If they should perform it as Ad-Dhuhr, will it be obligatory upon them to offer it in congregation?
The answer:
All praise is due to Allah, the Lord of the Worlds. Peace and blessing be upon whom Allah sent as a mercy to the Worlds, upon his Family, his Companions and his Brothers till the Day of Resurrection.
Know that Friday prayer is an individual duty on every free, sane, adult and resident Muslim man, who is able to go to perform it and having no excuses that allow him to leave it behind, according to the scholarly consensus. The proof is Allah's تعالى statement:
﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلاَةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ﴾ [الجمعة : 9].
Translation of the meaning of the verse:
﴾O you who believe (Muslims)! When the call is proclaimed for the Salât (prayer) in Friday (Jumu ̀ah prayer) come to the remembrance of Allah [Jumu ̀ah religious talk (khutba) and Salât (prayer)] and leave off business (and every other thing). That is better for you if you did but know!﴿ [Al-Jumu`a (Friday): 9].
Another evidence is the Prophet's statement: "Let those people (who do not attend the Friday congregational prayers) stop from leaving the Friday (congregational prayers), otherwise, Allah would set a seal upon their hearts, and they would become from amongst the negligents"[1]. In another statement, he said: "Whoever leaves three Friday prayers through negligence, Allah will seal his heart"[2].
Moreover, the performance of the Friday prayer is valid in all places, either in a city, a village, a mosque, in the buildings of a city or an open space that is subsidiary to them. Friday prayer is from the nature of the prayers according to scholarly consensus. It is not distinguished by a different ruling except with evidence, according to the Prophet's statement: "Earth has been made for me a place of prayer and a purifier"[3]. Umar Ibn Al-Khattâb had already written to the people of the Bahrain: "Perform the Friday prayer wherever you are"[4]. This includes all the places even people of the deserts (Bedouins) according to the sound traditions of the Companions of the Messenger . If it is impossible to perform it for a reason or another, it has already been mentioned previously that among the conditions that make Friday prayer obligatory is that the person who goes to attend it should not have an excuse for leaving it . On the whole, whoever on whom may befall mischievous or harmful things when going for it, is considered to be among those having excuses, based on the statement of the Prophet : « Whoever hears the Adhân (call to the prayer), then does not respond to it (but pray at home), then he has no salat (acceptable) unless he has an excuse (a valid one) »[5]. The excuse, which consists of hardship, need and necessity which is a reason for the permit, is a relative matter and not absolute; its estimation is left to one's personal effort and ability; and he is entrusted to his religion, faith, piety and fear of Allah in his consideration. Therefore, every Mukallaf (a person meeting the conditions to be held legally accountable for his actions) Muslim comprehends himself in accepting the permit as long as he does not find a lawful limit therein. Then he must stop at it.
Fore more benefit, it is to mention that the previous hadith also means that among the conditions of the obligation of the Friday prayer and congregational prayer is hearing the call to prayer which includes forcibly those who are outside of an agglomeration and, by a greater reason, those who are inside it. What should be considered in hearing the call to prayer is that the muezzin should have a resonant voice; the voices should be quiet, winds calm and no other impediments.
This been said, it is stated in jurisprudence that whomever Friday prayer is not compulsory upon and does not attend it, perform it Dhuhr.
The perfect knowledge belongs to Allah. Our last prayer is all praise is due to Allah, the Lord of the Worlds. Peace and blessing be upon our Prophet , his Family, his Companions and Brothers till the Day of Resurrection.
[1] Reported by Muslim, chapter of "Friday", concerning the grievous punishment for neglecting the Friday prayer, Ad-Dârimi, chapter of "Prayer", concerning whoever abandons the Friday prayer without excuse, Al-Baghawi in "Sharh As-Sunna", chapter of "Friday", concerning the threat incurred by those who abandon the Friday prayer, from the hadith of Abu Hurayra .
[2] Reported by Abu Dâwûd, chapter of "Prayer", concerning the branching of the Friday prayer chapters, concerning the grievous punishment for neglecting the Friday prayer, At-Tirmidhi, chapter of "Friday", concerning what was said about abandoning Friday prayer without an excuse, Ibn Mâjah, chapter of "Performing prayer and the Sunna in it", concerning whoever abandons the Friday prayer without an excuse, Ahmad (3/424-425), Ibn Hibân, chapter of "Prayer", concerning the Friday payer (hadith 2275) from the hadith of Abu Al-Ja ̀d Ad-Dhamri . This hadith is judged authentic by Al-Albâni in "Sahîh At-Targhîb Wat-Tarhîb" (hadith 727).
[3] Reported by Al-Bukhâri, chapter of "Prayer", concerning the fact that earth has been made for the Prophet a place of prayer and a purifier, Muslim, chapter of "Mosques and places of prayer" on the authority of Jâbir .
[4] Reported by Ibn Abi Shaybah, concerning those who believe that the Friday prayer could be held in villages and in other places. Al-Albâni said in "Ad-Da ̀îfah” (2/318) "The chain of narrators is authentic according to the conditions of Al-Bukhâri and Muslim".
[5] Reported by Ibn Mâjah, chapter of "The mosques and the congregation", concerning the warning as regards leaving behind the congregation", Ibn Hibbân, chapter of "Prayer", concerning the duty of congregation and the excuses that permit to abandon it, and Al-Hâkim, chapter of "Prayer" (1/363). See "Al-Irwâ' " (2/337), "Tamâm Al – Minnah" (hadith 367) and "Sahîh At-Targhîb Wat-Tarhîb" (1/301) (hadith 436).
http://www.ferkous.net/rep/Bd16.php
No comments:
Post a Comment